Valami készül Washingtonban – Trump hétfőre időzített egy nagy bejelentést

Trump titokzatos hétfői bejelentését egy magas szintű látogatás előzi meg, amely újabb fordulatot hozhat az amerikai külpolitikában.

Az online tartalmak szűrése és törlése miatt kiélesedett a vita az amerikai politikusok és a technológiai vállalatok között. A hatályos amerikai törvények nem tartottak lépést a korral, így az Európában sem ismeretlen, trösztellenes szabályok szigorítására épülő stratégia sem kínál valódi megoldást.
Az óriási technológiai vállalatokat szabályozó amerikai törvények felett eljárt az idő, ezt pedig a cégek ki is használják. A jelenleg is hatályos amerikai szabályozás az internet-korszak kezdete előtt, 1996-ban került elfogadásra. A törvény értelmében az internetes platformok mentességet élveznek a felhasználók által közzétett tartalmakra vonatkozó felelősség alól, és akár el is távolíthatnak általuk károsnak ítélt tartalmakat.
A Twitter és a Facebook (vissza)él a törvény kínálta lehetőséggel.
Májusban a Twitter Donald Trump amerikai elnök több online hirdetését is eltávolította, míg a Facebook – a közösségi elvek megsértése miatt – egy 200 ezer taggal rendelkező Trump-szimpatizáns csoport törlését hajtotta végre.
Az Egyesült Államok – hasonlóan az Európai Unióhoz – az óriásvállalatok befolyását a trösztellenes szabályok szigorításával csökkentheti.
Azonban a versenyellenes gyakorlatokkal szembeni fellépések eddig sem az Unióban, sem a tengerentúlon nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A Facebook a közösségi média piac legnagyobb szereplőjévé vált, jelenleg 240 millió amerikai felhasználója van, vagyis a lakosság 72 százaléka ugyanazon platform szolgáltatását használja. Mindeközben a másik technológiai óriás, a Google a lakosság információhoz való hozzáférését elősegítő online és telefonos keresőmotor-piac meghatározó szereplője lett. A Google egymaga az amerikai keresőmotor-piac 88 százalékáért, illetve a telefonos keresések 95 százalékáért felel.
Az egyértelmű piaci egyeduralom annak fényében nevezhető igazán aggasztónak, hogy
egyre többen használják a közösségi médiát elsődleges hírforrásként.
A hagyományos média minden szegmense alárendelt pozícióban van a közösségi médiával szemben, sok emberhez pedig csak olyan híreket jutnak el, amelyeket a platformok előzetesen jóváhagytak. Ezt a gyakorlatot szemlélteti az a magatartás, amit a Facebook és a Twitter Joe Biden korrupciós ügyeivel szemben tanúsított: a közösségi médiumok egyoldalúan korlátozták a hír megjelenését. Mindebből jól látható, hogy
a közösségi média megfelelő szabályozásának hiánya politikai szempontból is komoly problémát jelent.
Az amerikai politikai pártok és a technológiai óriások közötti konfliktus elmérgesedése új irányt szabhat az online tér számára. Azonban – ahogy azt Niall Ferguson, a Hoover Institution munkatársa is megjegyzi – a trösztellenes szabályok szigorítása nem jelent megoldást. Olyan szabályozás megalkotására lenne szükség, amely jogi felelősséget ró a vállalatokra az általuk tárolt tartalomért, és deklarálja, hogy a nyilvános térben túlzottan dominánssá váltak ahhoz, hogy a hozzáférést saját maguk által lefektetett szabályok alapján határozzák meg.
Gergi-Horgos Mátyás
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.